06/25/2026 | Press release | Distributed by Public on 06/24/2026 22:42
Norge hjelper Ukraina med 900 millioner kroner til reparasjoner og investeringer i nye energiløsninger. Støtten skal bidra til å sikre strøm og gjøre energisystemet mindre sårbart for nye angrep.
Etter over fire år med fullskala krig og gjentatte russiske angrep er store deler av energisystemet i Ukraina hardt rammet.
- Vi bidrar nå til raskere reparasjoner, mer produksjon og nye investeringer i den ukrainske kraftsektoren. Det er viktig at Ukraina får bygget opp flere lokale energianlegg som kan holde strømmen i gang når større anlegg faller ut. Slik blir energisystemet mer robust og landet bedre rustet over tid, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Energisikkerhet er avgjørende
Russlands gjentatte angrep på Ukrainas energiforsyning har gjort at energisikkerhet er blitt helt sentralt for Ukraina, og et hovedinnsatsområde i Nansen-programmet. Siden fullskalainvasjonen har Norge bidratt med milliarder til gassinnkjøp, reparasjoner av energiinfrastruktur og investeringer i nye løsninger.
Det nye bidraget på til sammen 900 millioner skal bidra til både gjenoppbygging og videre utvikling av energisystemet.
- Vi har tett dialog med ukrainske myndigheter om hvordan midlene best kan brukes. De kjenner behovene. Nå er det avgjørende å få infrastrukturen i drift igjen og bygge energisystemet videre. Med denne støtten ønsker Norge å bidra til å begrense skadene og sikre strøm til befolkningen, sier utenriksminister Espen Barth Eide.
Dette går pengene til
Bidraget på til sammen 900 millioner kanaliseres gjennom etablerte ordninger som finansierer reparasjoner og nye energiprosjekter: