Prime Minister's Office of the Republic of Finland

06/23/2026 | Press release | Distributed by Public on 06/24/2026 00:18

Statsminister Orpo reser till Polen för att delta i konferensen om Ukrainas återuppbyggnad och Eastern Flank-toppmötet

Statsminister Orpo reser till Polen för att delta i konferensen om Ukrainas återuppbyggnad och Eastern Flank-toppmötet

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 23.6.2026 15.30 | Publicerad på svenska 24.6.2026 kl. 9.13
Typ:Pressmeddelande

Statsminister Petteri Orpo representerar Finland vid den femte konferensen om Ukrainas återuppbyggnad, som hålls i Gdańsk i Polen den 25 juni. Dessutom deltar statsministern i Gdańsk samma dag i Eastern Flank-toppmötet, som ordnas för andra gången.

Konferensen om Ukrainas återuppbyggnad för samman ledare och ministrar från de länder som stöder Ukraina samt företrädare för internationella organisationer, finansinstitut, företagsvärlden, regioner och organisationer. Avsikten är att stärka och samordna stödet till Ukraina så länge som det behövs.

"Finland och Ukraina har länge samarbetat kring frågor som försvar, utbildning, rättsstatens principer, energi och miljö. Vårt samarbete är också ett sätt att stödja Ukraina på vägen mot EU-medlemskap. Det är glädjande att förhandlingarna om Ukrainas EU-medlemskap äntligen öppnades officiellt förra veckan", säger statsminister Orpo.

"Vi måste komma ihåg att allt vårt stöd till Ukraina syftar till att säkerställa en hållbar och rättvis fred - och därefter ett välmående, framgångsrikt samhälle", säger statsminister Orpo.

Ukrainas återuppbyggnad innebär stora möjligheter också för finländska företag. I konferensen i Gdańsk deltar över ett tiotal finländska företag eller näringslivsaktörer.

Eastern Flank-toppmötet med deltagare från länderna på EU:s östra flank fokuserar på att stärka Europas säkerhet och försvarsberedskap särskilt vid den östra yttre gränsen. Toppmötet ordnas för andra gången.

"Det är viktigt att våra diskussioner i denna sammansättning fortsätter. Länderna på den östra flanken gör nu mer tillsammans. Projektet Eastern Flank Watch, som inleddes i Helsingfors i december, framskrider väl. Den senaste tidens drönarincidenter framhäver ytterligare hur viktigt det är att vi påskyndar arbetet med att stärka Europas försvar och säkerhet på den östra flanken, där hela Europa försvaras", säger statsminister Orpo.

Det första Eastern Flank-toppmötet ordnades i Helsingfors i december 2025 på inbjudan av statsminister Orpo.

Mer information: Marja Koskela, diplomatisk rådgivare, tfn 0295 160 978, Minna Kivimäki, statssekreterare för EU-ärenden, tfn 0295 160 431, och Lauri Heikkinen, specialsakkunnig i kommunikation, tfn 046 923 5090, statsrådets kansli

Prime Minister's Office of the Republic of Finland published this content on June 23, 2026, and is solely responsible for the information contained herein. Distributed via Public Technologies (PUBT), unedited and unaltered, on June 24, 2026 at 06:18 UTC. If you believe the information included in the content is inaccurate or outdated and requires editing or removal, please contact us at [email protected]